Відкрите обговорення освітньої програми «Міжнародна економіка»: міжнародний досвід, професійна практика та академічна доброчесність

У межах серії зустрічей-2025 зі стейкхолдерами кафедри міжнародної економіки КПІ ім. Ігоря Сікорського відбулося відкрите обговорення оновлення освітньої програми першого та другого рівнів вищої освіти за спеціальністю «Міжнародна економіка». Учасниками дискусії стали здобувачі вищої освіти трьох рівнів, випускники, викладачі, представники бізнесу та міжнародних академічних інституцій — як партнерських, так і нових зацікавлених сторін.

Чергова зустріч зі стейкхолдерами відбулася у теплій та, водночас, професійній атмосфері. Особливу увагу було приділено питанням практичної орієнтації, академічної доброчесності, викладання англійською мовою, цифровізації та міжнародної співпраці. Зустріч продемонструвала високий рівень відкритості викладачів кафедри до змін, їхню готовність слухати, взаємодіяти й активно впроваджувати сучасні підходи в освіті. 

 Проф. Сергій Войтко, д.е.н., завідувач кафедри міжнародної економіки, підкреслив важливість двосторонньої співпраці між університетом і стейкхолдерами:

 “Надзвичайно цінним є взаємний обмін досвідом між академічним середовищем та представниками бізнесу. Ми відкриті до участі у Ваших ініціативах і з радістю залучатимемо Вас до заходів кафедри. Це дозволяє формувати “живе”, сучасне освітнє середовище. З точки зору акредитації ОП важливо відображати всі активності, які ми реалізуємо разом, а таких заходів у нас чимало. Сьогодні ми маємо чудову нагоду обговорити актуальні тенденції у підготовці фахівців з міжнародної економіки, обмінятися досвідом і визначити шляхи вдосконалення освітніх програм”

Доц. Ярослава Глущенко, к.е.н., гарант освітньої програми першого (бакалаврського) рівня, акцентувала увагу на відкритості до діалогу та важливості такої взаємодії:
“Як гарант ОПП “Міжнародна економіка” першого освітнього рівня я щиро вітаю наших партнерів і друзів на цій зустрічі. Ваша участь — це не лише експертна підтримка, а й спільне формування якості освіти, що відповідає викликам часу. Дякую кожному з вас за готовність долучитися до цього діалогу. Ми готуємо фахівців нового покоління, які живуть в епоху міжнародних трансформацій. Ми впевнені, що міжнародна економіка сьогодні потребує глибокого розуміння глобальних процесів, адаптивності, етичних дій, аналітичних навичок і практичного досвіду — саме те, що надає наша програма в співпраці зі стейкхолдерами. Наші студенти надихають нас кожен день вдосконалюватися!”

Доц. Олена Корогодова, к.е.н., координаторка взаємодії з роботодавцями та випускниками, зазначила:
“Зустрічі зі стейкхолдерами є одним із елементів співпраці між кафедрою міжнародної економіки та професійною та академічною спільнотою, і це системна практика на кафедрі. Ми маємо дуальну освіту на бакалавраті. Ми організовуємо зустрічі, екскурсії, гостьові лекції, тренінги. Особливо цінно, що гостьові лекції часто проводять саме наші випускники — це надихає студентів і демонструє ефективність підготовки. Саме такі формати дозволяють обговорити нові підходи, визначити актуальні ринкові запити та вдосконалювати наші освітні продукти.”

Доц. Анна Кухарук, к.е.н., заступниця завідувача кафедри з наукової роботи, наголосила на ролі наукових досліджень у формуванні фахових компетентностей здобувачів:
“Міжнародні науково-освітні проєкти — це джерело постійного оновлення змісту курсів. Студенти працюють з реальною проєктною документацією, оцінюють бюджети, оцінюють привабливість проєктів — і це формує не лише знання, а й аналітичні, критичні та дослідницькі навички. Наукова складова в освіті — це ефективний інструмент розвитку ключових компетентностей: критичного мислення, здатності вирішувати складні задачі, шукати нестандартні рішення. Наші студенти щорічно беруть участь у міжнародному конкурсі CFA Institute Research Challenge, працюючи над реальними інвестиційними кейсами з бізнес-менторами. Пропоную започаткувати аналогічну ініціативу під менторством наших стейкхолдерів — наприклад, конкурс досліджень кафедри у сфері ЗЕД та МЕД, базований на реальних кейсах компаній”

Шестопалова Анастасія,  RPA Developer & Business Analyst, Bust Advisory,                   м. Прага, Чехія, випускниця кафедри міжнародної економіки, поділилася власним досвідом навчання і професійного становлення:

«Завдяки навчанню в КПІ я мала можливість долучитися до програм академічної мобільності, зокрема пройти навчання в університеті Швейцарії, а згодом — розпочати кар’єру в Чехії. Ми працювали над кейсами, стартапами, навчалися під менторством — це був безцінний досвід. Мені дуже імпонує ініціатива менторства, про яку згадувала пані Анна Кухарук. Це дуже ефективний формат навчання. Також варто активно впроваджувати інструменти штучного інтелекту в освітній процес. Викладачі мають навчати студентів правильному використанню ШІ як інструменту навчання і розвитку”.

Доц. Наталя Черненко, к.е.н., заступниця завідувача кафедри з навчально-методичної роботи, акцентувала увагу на впровадженні принципів академічної доброчесності у навчальний процес:

«Політика використання штучного інтелекту вже інтегрована в освітню програму та відображена в силабусах дисциплін. Ми навчаємо студентів не просто уникати плагіату, а аналітично мислити та грамотно застосовувати нові цифрові інструменти у своїй роботі. Після завершення обговорення освітньої програми обов’язково врахуємо ваші пропозиції».

Проф. Наталя Ушенко,  д.е.н., професорка кафедри міжнародної економіки, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, експерт НАЗЯВО, Членкиня Правління, а також Віце-Президентка Громадської організації “Всеукраїнська асоціація економістів-міжнародників” наголосила на ключовій ролі Soft Skills у підготовці фахівців з міжнародної економіки:

«У сучасних умовах саме Soft Skills визначають здатність застосовувати Hard Skills. Викладачам необхідно проводити регулярний «чекінг» — наскільки добре здобувачі опановують ці навички? Фахівець з міжнародної економіки — це, насамперед, комунікатор, з високим рівнем емоційного інтелекту, здатний до кроскультурної взаємодії, гнучкості, медіації, концептуального мислення. Особливу увагу варто приділяти розвиткові доброчесності — як академічної, так і професійної. Освітній процес має враховувати потреби суспільства — через суспільно орієнтоване навчання, яке передбачає вирішення реальних проблем у співпраці з громадами та бізнесом. Університети мають реалізовувати свою третю місію. Співпраця наших кафедр, зокрема в рамках проведених кафедрою міжнародної економіки КПІ ім. Ігоря Сікорського тренінгів і діяльності ГО “Всеукраїнська Асоціація економістів-міжнародників”, є прикладом такої взаємодії. Партнерство заради результатів, орієнтація на реальні потреби та сила професійної спільноти — ось що дає поштовх до змін».

Проф. Анатолій Діброва, д.е.н., декан економічного факультету, Національний університет біоресурсів і природокористування України, поділився досвідом практично орієнтованої підготовки фахівців:

«Навчання на бакалавраті в НУБіП має чітке галузеве спрямування, і ми розглядаємо це як перевагу. Наша міждисциплінарна лабораторія дозволяє студентам моделювати вплив змін митного регулювання та інших економічних процесів на економіку за допомогою відповідного програмного забезпечення. Співпраця з міжнародними партнерами, зокрема в межах Erasmus+, дозволяє рухатися від теоретичної підготовки до практичної. Сучасний фахівець має бути цифрово грамотним, обізнаним у міжнародному регулюванні, особливо в умовах трансформації системи ЗЕД”.

Професор зазначив високий рівень підготовки студентів на ОПП “Міжнародна економіка” та запросив до подальшої співпраці викладачів кафедри разом зі здобувачами вищої освіти.

Доц. Богдан Головаш, к.е.н., доцент кафедри економічної теорії, обліку та оподаткування КНУБА; доцент кафедри комерції, Університет Туріба, Рига, Латвія; офіційний представник “Спілки підприємців,  малих, середніх і приватизованих підприємств України у Республіці Латвія, консультант з управління у Всеукраїнській асоціації консультантів з управління CMC-Ukraine відзначив якість підготовки здобувачів та перспективи для розширення співпраці:

«ОП першого освітнього (бакалаврського) рівня справляє дуже позитивне враження — вона постійно вдосконалюється, інтегрує міжнародні проєкти, передбачає індивідуальні освітні траєкторії через широкий вибір дисциплін. Потужна академічна мобільність — безумовна перевага ОП. Повністю підтримую акценти, зроблені пані Наталею Ушенко щодо важливості Soft Skills. Для ще більшого підвищення конкурентоспроможності здобувачів ОП на ринку праці потрібно особливу увагу приділяти сучасним інструментам дослідження міжнародних ринків, роботі з євростандартами, роботі з В2В платформами та маркет-плейсами, інтеграцією в освітні компоненти принципів «зеленого” курсу» та циркулярної економіки”.

Олександр Огородник, студент бакалаврату та член проєктної групи, поділився враженнями про навчальний процес:

«Протягом навчання я бачив, як програма постійно оновлюється відповідно до потреб ринку. Сподобалися командні завдання, ділові ігри, велика кількість кейсів — особливо впродовж останнього року. Цінним є й те, що на заняття запрошуються гостьові лектори — представники бізнесу, які є потенційними роботодавцями».

Серед рекомендацій Олександра – збільшення обсягу англомовних дисциплін (за бажанням студентів), а також додавання в аналітичні курси вивчення прикладних інструментів для аналізу даних, таких як Power BI.

Юлія Пономаренко, студентка бакалаврату, членкиня проєктної групи поділилася своїм досвідом:

«Мене дуже надихає освітня програма, адже вона надає ґрунтовні знання про взаємозв’язки у світовій економіці. Програма дає глибоку теоретичну базу, але водночас — багато практики та можливостей для самореалізації. Зокрема, я вже використовую на практиці навички, отримані під час вивчення дисциплін “Комерційна дипломатія” та “Функціонально-вартісний аналіз”. Юлія вчить 5 іноземних мов і проходить практику у відділі міжнародних зв’язків КПІ ім. Ігоря Сікорського, де долучається до вивчення реальних процесів міжнародної співпраці, займається аналітикою.
«Також я активно беру участь у майстер-класах, гостьових лекціях, інших заходах. Дуже цінним для мене є підтримка студентських ініціатив з боку кафедри. Наприклад, разом із завідувачем кафедри Сергієм Васильовичем Войтко ми провели воркшоп для школярів “Зазирни за лаштунки глобальної логістики” — і це був неймовірний досвід, адже ми виступали у ролі викладачів».

Валерій Мірошниченко, студент бакалаврату та член проєктної групи, наголосив на важливості практичної підготовки:

«Одна з ключових переваг нашої освітньої програми — залучення практиків з бізнесу та міжнародних експертів. Це дозволяє нам отримувати “живі” знання, адаптовані до сучасного професійного середовища. До того ж, позааудиторна активність сприяє досягненню професійних компетентностей».
Серед пропозицій Валерія — розширення практичної взаємодії з представниками бізнесу не лише в рамках лекцій, а й практичних занять, зокрема із залученням партнерів іноземних університетів.
«Було б добре передбачити можливість проходження виробничої практики вже з третього курсу — щоб студенти раніше усвідомлювали цінність знань і могли застосовувати їх на практиці».

Проф. Катерина Антонюк, д.е.н., професор кафедри економіки та митної справи НУ “Запорізька політехніка” та координатор проєкту міжнародної академічної мобільності DILLUGIS (Digital Labs and Lectures for Ukrainian, German and International Students), який реалізується у партнерстві Ostbayerische Technische Hochschule Amberg-Weiden та низки українських університетів, у т.ч. КПІ імені Ігоря Сікорського. Професорка відзначила високий рівень підготовки студентів КПІ:

«Маємо партнерську співпрацю з кафедрою міжнародної економіки КПІ в межах реалізації проєкту DILLUGIS. Ваші студенти демонструють чудову підготовку, а ваші викладачі читають лекції англійською мовою нашим студентам. Це говорить про високий академічний рівень і серйозний досвід міжнародного викладання». Також вона підкреслила, що кафедра має багаторічну традицію викладання економічних дисциплін, у тому числі міжнародної економіки. Особливо позитивно професорка оцінила практичну орієнтацію та структуру ОП, наприклад, включення до неї компонентів, пов’язаних із безпекою — таких як дисципліна «Національна економіка та міжнародна безпека», що є актуальною в сучасних умовах; та поєднання економіки та бізнесу — що є конкурентної перевагою програми. Стейкхолдерка поділилась досвідом викладання окремих дисциплін або їх модулів англійською мовою в магістратурі та бакалавраті і відзначила інтерес з боку студентів до курсів з з бізнес-симуляції.

Проф. Михайло Яструбський, д.е.н., керівник Центру китайсько-українського співробітництва Національного університету «Львівська політехніка», наголосив на важливості глибокої міжкультурної підготовки у міжнародній економіці:

«Я є частим гостем у КПІ, зокрема на кафедрі міжнародної економіки. Ваш доробок справляє справжнє враження. Освітні компоненти програми, її орієнтація на ринок праці — це те, що сьогодні є надзвичайно актуальним».

Також він підкреслив важливість знання східних мов і підтримки викладання для іноземних студентів: «У нашому університеті велика кількість китайських студентів, і ми постійно працюємо над тим, щоби мовні курси були доступними для викладачів. Ваша практика викладання англійською мовою іноземним студентам — надзвичайно цінна. Було б дуже добре, щоб і викладачі, і студенти мали доступ до курсів східних мов. Це — інвестиція у майбутнє».

Професор також позитивно відзначив участь кафедри у скандинавському міжнародному освітньому проєкті, що підкреслює її активну інтеграцію в глобальний освітній простір.

Ілля Чернуха, аспірант кафедри міжнародної економіки, член проєктної групи з магістратури, старший консультант з корпоративного оподаткування компанії Deloitte Ukraine, подякував організаторам зустрічі за можливість почути зворотний зв’язок:

«Для мене було надзвичайно цінно почути коментарі студентів, викладачів, випускників, стейкхолдерів. Особливо сподобалась ідея залучення практичних кейсів у навчальний процес — це потужний інструмент».

Він також висловив готовність долучитись до підготовки прикладних завдань для студентів:

«Я маю практичний досвід підготовки кейсів у Deloitte і залюбки допоможу створити матеріали, які справді будуть наближені до реальних ситуацій. Це виклик — але це й велика можливість зробити навчання більш ефективним і цікавим».

Юлія Стороженко, випускниця кафедри, провідна аналітикиня ДУ «Офіс з розвитку підприємництва та експорту», підтримала ідеї посилення практичної складової:

«Як випускниця кафедри, можу сказати, що теоретична база, яку я отримала, дуже ґрунтовна. Проте, сучасні реалії потребують ще більшого акценту на прикладні навички, роботу з реальними даними, аналітичні інструменти. Варто посилювати компоненти практичного спрямування».

Окремо Юлія звернула увагу на необхідність вдосконалення англомовної підготовки:

«Англійська мова — це не просто опція, а професійна потреба. Було б чудово мати більше курсів, викладання яких відбувається хоча б частково англійською. Це забезпечить конкурентоздатність випускників на міжнародному ринку праці».

Отже, кафедра міжнародної економіки продовжує активну співпрацю з роботодавцями та експертним середовищем, що є запорукою якісної освіти та професійного зростання студентів. Зустріч засвідчила не лише професійність і прогресивність колективу кафедри міжнародної економіки, але й відкритість до партнерства, інновацій та відповідальність за якість підготовки майбутніх фахівців. Освітні програми «Міжнародна економіка» для бакалаврату та магістратури — це поєднання фундаментальної освіти, практичної орієнтації, міжнародного досвіду та цінностей академічної доброчесності. 

Ми прагнемо вдосконалення та відкриті для подальшого обговорення! Запрошуємо вас висловити вашу думку: Опитування роботодавців і науковців щодо удосконалення освітньо-професійної програми “Міжнародна економіка” першого (освітньо-професійного) рівня вищої освіти спеціальності С1 “Економіка” (на проєкт ОПП МЕ) https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScZga0SJQBDtu8MVQs2fwRkZKqUECrIvHCqJcqajSaMmZQCSA/viewform 

Опитування роботодавців та науковців щодо удосконалення освітньо-професійної програми “Міжнародна економіка” другого (освітньо-професійного) рівня вищої освіти спеціальності C1 “Економіка” https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdWb7zW4UNBVka4sl0Fyyf4ohh4rlMqFYLhTKR9DvJQd9I-Zw/viewform